30 bevis på att reklamtrycket fortfarande lever

28 December
2014


Bilden är lånad från Bose reklamkampanj - Nose Reducation Headhpones: Waterfall

Interaktiv webbaserad marknadsföring, virala kampanjer och tv-reklam är idag vardagsmat, men om vi ska tro Spyre Studios är den tryckta reklamen fortfarande ett effektivt och kraftfullt marknadsföringssätt – trots den hårda konkurrensen.

Tryckt reklam, förklarar Spyre Studios, utgör en särskild utmaning för designers eftersom idén eller budskapet måste kommuniceras snabbt och enkelt. Det måste vara tillräckligt uppseendeväckande för att fånga tittarens uppmärksamhet och förmedla informationen på ett ögonblick. När en designer använder humor som informationsbärare kan det bli som något av de 30 exempel som listas i artikeln – bevis på att ja, reklamtrycket är fortfarande högst aktuellt.

I samlingen hittar vi bland annat ett reklamtryck för hörlurstillverkaren Bose på vilket en man är på väg att ro sin eka rakt ned i Niagarafallen. Att Boses hörlurar är bra på att stänga ute oljud går inte att ta miste på.

Vi hittar även en reklam för fönsterputs, där en trollkarl verkar ha ett så pass rent glasbord att han lyckas lura sin publik att tro att kvinnan som ligger på det svävar. Åter igen – meddelandet går omöjligen tittaren förbi.   

Lazer Cycle Helmets bild på en man som är gipsad från pannan och nedåt talar sitt tydliga språk – med deras hjälmar hålls huvudet intakt även om resten av kroppen inte gör det.

Bland reklamtrycken finns även en hund som fastnat i kattluckan, Star Wars-referenser och luftballonger som lyfter med hjälp av en mans andedräkt. För att se resten av de komiska reklamtrycken, besök Spyre Studios galleri.

Den svenska motsvarigheten hittar vi hos Stema som tyvärr inte har kvalat sig in på listan. Men besök gärna deras galleri.