Digital skyltning i 3D ska göra Bubbleroom störst i Norden

2 December
2014


Onlinebutiken Bubbleroom har nu öppnat sin första fysiska butik i SKHLM Skärholmen centrum. Det som gör denna butik speciell är att den är utrustad med en digital skylt som visar bilder i 3D – utan att man behöver speciella glasögon för att se det. För tillfället används den för att visa enkla animationer av bubblor som flyter runt "utanför" den digitala skylten. Men inom kort ska den också användas för att visa 3D-modeller av utvalda produkter.

Detta fungerar genom en speciell auto-stereoskopisk skärmteknik utvecklad av 3D företaget Alioscopy.

Den traditionella 3D effekten med glasögon uppnås genom att man placerar två liknande bilder bredvid varandra, och låter linserna i glasögonen stänga ute en av bilderna för varje öga. Dessa två bilder sätts sedan samman i hjärnan för att skapa illusionen av djup i bilden.

Alioscopys patenterade teknik använder sig istället av flera bilder, som genom en algoritm systematiskt suddar ut delar av de olika bilderna. Sedan konverteras de till en knivskarp bild med upplevt tredimensionellt djup genom en speciell typ av skärm som har 720 cylindriska mikrolinser placerade med en lutning över skärmen. Dessa mikrolinser fungerar som små förstoringsglas som förstorar olika delar av bilden beroende på vilken vinkel man ser den ifrån. Detta förhindrar att man ser samma bild med båda ögon, och ger därför en tredimensionell upplevelse.

Bubbleroom tror att den nya tekniken ska vara bra för deras framtida affärer.

-  Vi ser många möjligheter med den nya 3D-tekniken vilken kommer bättre föra fram våra produkter och öka försäljningen säger Svante Tegnér, Bubblerooms vd, i ett pressmeddelande. Vi vill att våra butiker ska vara en upplevelse som stärker vårt multichannelkoncept och skiljer sig mot övriga i branschen.

Digital skyltning har länge varit känt som ett mycket effektivt kommunikations- och marknadsföringsverktyg, särskilt i butiker och köpcentrum. Därför får Bubbleroom stöd i sina förhoppningar från experter inom området.

- Oavsett bransch finns ett behov av kommunikation med rörlig bild mot kunder, säger specialister från UCUS.se som är experter på digital skyltning. Företaget såg tidigt möjligheten att utveckla kommunikationen i fysiska butiker med hjälp av digital skyltning som både är mer flexibel och iögonfallande.

I den fysiska handeln har besökaren sällan bestämt sig för vilken exakt vara som skall inhandlas, och därför finns det större utrymme för påverkan. Man ser därför möjlighet att locka till spontana inköp och detta allrahelst under den rådande julhandeln.