Postnords kvartalsrapport E-handel i Norden – Handel för 44,2 miljarder

5 Juni
2014


Med tanke på hur många fler köpare och säljare det är som flyttar ut på nätet så är det inte alls förvånande att man ser den här typen av omsättning i e-handeln. Postnords rapport E-handel i Norden visar att den nordiska befolkningen har handlat på internet för 44,2 miljarder under det första kvartalet 2014. Av dessa uppskattas det att omkring 10.1 miljarder utgör handel från utländska webbsidor.

Hos våra nordiska grannländer hittar vi flest internetshoppare i Norge, där hela 75 procent av de tillfrågade i undersökningen uppgav att de använde internet för att handla under förra kvartalet. För att jämföra så innehar Finland den lägsta procentandelen e-handlare på 66 procent. De vanligaste handlingsvaror som vi i Norden beställer är inom kategorierna kläder, böcker, hemelektronik, och kosmetika, hud och hudvård.

Läs lite mer om rapporten här.

Källa: Nordisk e-handel för 44,2 miljarder

E-handel är redan idag stort, men det är fortfarande ett ständigt växande fenomen. Det här märks också i offentligt intresse. Särskilt intressant är den nya rapporten från forskning.se som berättar att inte mindre än fem nya forskningsprojekt inom e-handel och digitalisering har beviljats. Sammanlagt beräknas det att närmare tolv miljoner kommer att investeras i den här forskningen, som beräknas pågå i två år framåt.

– Det är med stort intresse vi finansierar dessa fem projekt som kan bidra med kunskap om e-handel och andra typer av digitalisering av handeln idag, säger Andreas Hedlund, vd på Handelns Utvecklingsråd. Från artikeln på forskning.se - Forskningsprojekt på temat ”E-handel och digitalisering”

Uttaget Belysning är en mycket etablerad e-handel som har specialiserat sig på försäljning av belysning. Företaget arbetar för att inspirera och få sina kunder engagerade. Man upplyser människor att sammarbeta genom både bloggar och nyskapande idéer. Det är oehört viktigt att vara kommunikativ inom e-handel - Syns man inte så finns man inte, säger Magnus Lundin, vd på Uttaget.se.

Det här är en mycket spännande utveckling att följa, och de flesta ser nog fram emot att se både e-handelns utveckling i framtiden, samt forskningsresultaten från dessa och andra studier.